22/1-12 Jobb i år?

Jag läste i dagstidningen att jobbsituationen kommer att försämras ännu mer i år. Hur ska då vi unga, som inte har erfarenhet efter årliga sommarjobb och extrajobb, ens ha den minsta gnutta chans att få ett jobb, som vi alla drömmer om, för att kanske kunna flytta hemifrån?

Kan ju ta en kommun, vi kan kalla den X, som exempel. Kommunen vill att ungdomarna ska stanna kvar, men de jobb som finns i kommun X är förskollärare, undersköterskor, lärare etc, med andra ord sånt som kräver x-antal år av utbildning och praktik. Men vi som inte vet vad vi vill utbilda oss till men som vet att vi inte vill bli lärare och läkare, vi har ingen chans i denna kommun.

Om nu kommunen vill att vi ska bo kvar, varför byggs då inte fler hyresrätter, istället för bostadsrätter? Fler jobbtillfällen, eller kanske praktiker som faktiskt leder till extrajobb/fast anställning på heltid/deltid?

Jag vill inte flytta från kommunen, men nu börjar till och med jag på att fundera, för att få jobb så måste jag tydligen flytta. Men jag kan inte flytta förrän jag har jobbet i handen, och de flesta jobb idag kräver körkort, för dem litar tydligen inte på att man kan ta sig till jobbet utan bil, trots att buss finns.

Finns det då något sätt som kan få dessa arbetsgivare i kommun X att förstå att det går bussar så att man hinner till arbetet? JA, det gör det, dock så säger bussföretaget att det är för få som åker buss idag, så de måste höja priserna, men tyvärr så gör ju prishöjningen att dem som faktiskt har bil och körkort, hellre tar bilen. Detta pga att höjda busspriser inte är lockande. Jag betalar idag 44kr/dag på att resa till och från stan, medan om jag skulle ta bilen, (endast bensinen inräknad nu då) skulle gå på runt 23-25kr sammanlagt, och då är bensinpriset snart högre än det någonsin varit tidigare.



Så, jag som fyller 23 år i år, trivs bra i en relativt liten stad, måste nästan flytta till sthlm eller någon annan storstad för att få jobb. Så tycker inte jag att det ska vara.

Vill kommunerna att ungdomar och unga vuxna ska stanna så måste dem komma på sätt som lockar oss att stanna kvar också, inte bara anta att vi stannar kvar på arbetsförmedlingen och går på bidrag. Vissa av oss vill faktiskt ha jobb.

Over and out!

Kommentarer
Postat av: Eimi

Håller med dig fullt ut! Extremt bra skrivet! :)

2012-01-25 @ 14:00:24
URL: http://foreverlonely.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0